Hela världen är så underbar om man är korkad tom och glad


Jag har bara velat skriva av mig, och nu har jag kommit hem så nu ska jag göra det!

Jag tänker väldigt mycket, det har jag nog alltid gjort. Men aldrig på samma sätt som nu, på det senaste året har jag gått igenom så mycket olika saker som har fått mig att tänka ännu längre.
En sak som jag brukar fundera på är att vissa människor är medvetna om så mycket mer än vad andra är.. Jag har vänner som har varit med om många tragedier i deras liv, varit deprimerade, och inte alltid känt sig trygga utan har haft stora motgångar. En av dom tänker nästan alltid precis som mig, hon förstår mig som inte många kan. Sen vet jag så många som nästan alltid har haft det tryggt, nästan alltid bott på samma ställe, deras föräldrar har aldrig skiljt sig och de har inte varit med om några speciella tragedier. Nu tog jag bara ett exempel och det behöver inte vara just så. Men jag menar att dom kan ha varit väldigt ledsna men aldrig känt den där djupa smärtan. Jag undrar hur deras liv är för dom? Hur tänker dom? Är livet bara en rak väg med olika roligheter och ledsamheter? Men inget värre eller bättre än så? Jag tror att man inte känner känslor lika starkt. Man vet inte hur det är att vara sådär riktigt ont-i-hela-själen ledsen, eller varit sådär stumt och dämpande deprimerade. Men inte heller känt den där äkta lyckan. Alla deras känslor är så mycket mer ytliga, man vet ingenting mer än det.

Nu menar jag verkligen inte att det är något dåligt att vara "ytlig". Inte heller att det är något dåligt att vara djup. Jag tror det är varken eller.. Man är det man är, det är ens personlighet, ens själ. Vissa mognar till något djupare förr eller senare, andra gör det aldrig.
Men ganska ofta har jag ett skal för att slippa dom djupa känslorna, ibland känner jag hellre ingenting för det är så mycket lättare. Det är så mycket lättare att vara ytlig.

Kommentarer
Postat av: colette

Guuuuud vad jag håller med dig om det här! Och samtidigt som det inte behöver vara nåt dåligt att vara den "ytliga" som du skriver om, så känns det som om livet är så mycket mer djupt när man haft det kämpigt med större morgångar, som skiljsmässor osv. iaf rent familjemässigt och därmed grunden för den man egentligen är. jag tror att man aldrig kan känna så djupt och starkt om man inte varit med om det själv. Bara en liten tanke som följd på det du skrev.

2011-08-16 @ 21:34:48
URL: http://colli.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0